måndag 26 januari 2015

Rinja update

Hejsan!
Ja, nu har det hänt en hel del på Rinja fronten. Jag kan ju börja med att säga att hennes vänster framben är väldigt olycksbenet för tillfället. Allting beror i och för sig i grund och botten på samma sak. Hennes 30 cm ben har för tillfället 4 skador på sig. Dock verkar 2 av dom åtminstone bli bättre hela tiden.

Hon har alltså då den opererade delen ovanför knät som för tillfället läker. Bak på hennes sena har hon ett sår som hon fick pga en smörja som vi trodde skulle hjälpa med huden reagerade väldigt stark och bildade sår istället. Detta putsade vi två gånger om dagen med betadin tvätt någon vecka ända tills hon fick sin tredje skada/reaktion. Hon har börjat lossna skinn på frambenet. Det är inte så farligt som det låter. Det ser ut som skavsår, men på framsidan av vänstra frambenet. (Bild kommer)
P.g.a detta så fick vi sluta skölja benet då veterinären trodde att det kunde vara svamp eller något som orsakats av tvätten av senan. Då man tar på det känns det lite som mugg, men på framsidan av benet. Nu håller vi bara tummarna och håller ögonen öppna så det inte sprider sig till någon annan plats.
Den fjärde skadan är en lätt senskada. Kan inte säga att jag vet om någon senskada kan vara lätt, men den är väldigt liten i alla fall. Teorin är att hon i uppvakningen råkat sparka till den. Dock sa vår veterinär att det inte borde vara någon orsak till mera skrittande, utan att med bindlar och boots kan vi fortsätta ta igång henne.


På tal om att ta igång, så har jag nu börjat trava. Rinja tycker det är super kul att få gå hårdare än skritt och slippa alla serpentiner och volter, som jag hållit på med den senaste tiden i skritten. Hon är nog styv och har inte den traven som hon hade innan hon blev sjukledig, men det är ju ganska självklart att det ter på den om hon inte travar. Vet inte vad jag skall tro om galoppen, då jag inte galopperat henne sedan då vi var till Kangasala i november. Hon har nog hittat på att hoppa till i traven, men av någon konstig orsak gör hon inte lika stora skutt i trav som i skritt. Dessutom borde hon få gå ut i större hage om nån vecka. Undrar hur hon kommer vara efter det, men det får väl tiden visa.

Det här med att ta igång Rinja känns som att rida in henne igen. Se till att inte trava för mycket, gör saker igen och repetera det du gjorde sist. Ta med lite svårare saker varje gång, men inte för svåra. Och för allt i världen, hålls på om hon försöker med något. :)

Detta var vad jag hade att berätta, hoppas ni har haft ett bra veckoslut, för det har i alla fall jag :)

Saknar detta så ♥

// Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar