söndag 18 januari 2015

5 hästar, en dag

Igår hade jag en ganska fysisk jobbig dag. Jag red 4 hästar och gick med en. Då är frågan; varför tar jag så många hästar? Jo, jag vill rida så många som möjlig nu medan Rinja är på "sjukledigt" så jag kan se något positivt komma ur skiten. Så, jag red Pale, Natte, Felix, Rasse och gick med Rinja.

Pale red jag alltså först. Jag hade lovat Sandra att jag skulle komma och rida honom. Har haft en hel del annat nu i veckorna, så har inte kunnat fara och rida honom tidigare. Jag hoppade alltså Pale. Vi gjorde mycket gympa övningar, vilket bestod av en gympa serie på ena långsidan med varannan bom, varannan kavalett. Jag tycker han har mycket bättre kontroll på sina ben nu i galoppen, men i traven har vi lite att öva på ännu. Dessutom blir han lät bakom skänkeln, så har en bit kvar, men vi har nog kommit lite framåt åtm. Nog för att det säkert skulle gå ännu bättre om jag red honom oftare, men jag har som sagt tyvärr inte tid.




Efter det här åkte jag hem för att äta och sedan åka till nästa stall. Jag gick ut och gå med Rinja innan Janni och hennes pappa kom med Rasse och Camu. Jag ledde henne bara. Hon var lugt, men jag vågade inte riskera något, då hon bockat av mig dagen innan och det inte var någon annan i stallet då. Om detta kan kan man läsa på min och Idas gemensamma blogg här (http://heyhutch.blogspot.fi/)

Då de kom med Rasse och Camu lastade vi ur och jag gick ni i manegen med dem för att ta av alla transport skydd och tecken. Jag hoppade upp och började rida. Rasse ar väldigt energisk, då han tydligen inte blivit helt ordentligt riden på några dagar. Vi red lite bommar, både i trav och galopp och avslutade med en kavaletti linje. Rasse kändes helt bra och hade ett passligt sug mot hindren. Ända var väl att han blev ganska stel då Aplari och Darco kom in i manegen samt hans små protester då man sa till på skarpen.

har inga bilder på Rasse,
så nu får "njuta" av en selfie
Natte var på tur efter Rasse. Då Janni och hennes pappa hade åkte ryktade jag genom Natte, sadlade och tränsade innan jag gick ut med henne. Hon var helt positiv till jobb, men ganska styv. Hon saknar ju hockar på framskona, då hon har någo specialskor, så hon spänner sig ganska bra då man går ut med henne. Jag red ganska lätt. Mycket lättrav, galopp i lättsit samt mycket böjningar och vikningar, så hon kom igenom ordentligt. Jag red ca. 1 timme och i slutet var hon riktigt nöjd. Då jag kom in med henne så hade mamma kommit till stallet. Hon hade varit i Hesa med min lillebror. Felix stod nästan klar i solariet och jag hade bara att sadla och tränsa. Dessutom sa mamma att hon tar Rinja, så jag behövde inte upp å henne, fast jag mentalt förberett mig på det.



Felix var även han ganska styv. Jag travade på lång tygel mest och galopperade fram honom i lättsits på lös tygel en bra stund innan jag jobbade honom i 10 minuter. Då han gav efter i båda varven ansåg jag mig klar, då jag ändå är så stor på honom. Men roligt är det att rida ponny ibland. Önskar jag hade en liten häst, så jag inte behövde sakna ponnyna så mycket. :)



// Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar