måndag 24 november 2014

Kavaletter med en finnhäst

Som rubriken säger. Jag red Vipsu idag, och vi gick lite kavaletter. Mina fingra värker, då hon var ganska tung på handen, men det var nog helt roligt att få henne fötter lite upp från marken.

Jag började med att rida fram henne ca. 15 minuter i alla gångarter. Vi gjorde en hel del övergångar och vikningar av olika slag. Jag koncentrera mig på att hon skulle gå precis i den takt jag ville och lyssna på alla hjälper. Jag testade även att rygga henne, vilket jag inte gjort på långe med nån som faktist kan det.

Sedan började jag rida över en bom. Jag höll ihop henne hela tiden, då så fort jag ger efter för mycket på handen, eller går med för mycket med överlivet, så har jag ingen kontroll på hästen och hennes ben överallt. Jag har hittat lite steg till bommen kom jag en liten kavalett med bom framför. Hon var väldigt duktig och kom bra tillbaka efter. Snart höjde vi kavaletten och jag kom den igen. Vi missade bara en gång av 10, så var riktigt nöjd med henne. Nästa gång kanske det blir gyumpaserier eller kryss. Får se vad framtiden har med sig.


Vill du veta mera om Viipotti? Kolla då in länken "andra hästar". Där står om alla de hästar jag rider för tillfället.

Har ni några speciella inlägg ni vill att jag skriver? Kommentera då hurdant, så försöker jag få in det någon gång :)

// Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar