måndag 6 oktober 2014

Krubbitning

Jag har bitit mig i tungan så många gånger nu på grund av olika diskussioner angående krubbitning, så nu tänker jag skriva ner mina tankar, åsikter och det jag lärt mig under tiden jag hade en ponny som krubbet.

Krubbitning är alltså då hästen sväljer luft. Vissa tar t.ex. stöd av krubban (där av namnet), vattenkoppen, saltstenen eller någon annan yta i boxen. Då de sväljer luften kommer det ut ett ljud, som liknar ett djupt andetag men aningen gällare, kan även höras som lite lätt klunkande. Många av hästarna som gör det, gör det då de är stressade eller väntar på mat. Andra gör det till och med i hagen då de har tråkigt och ibland utan detta stöd jag just berättade om.

prakt exempel på krubbitning. (Äger inte bilden)

Varifrån krubbitningen kommer har många veterinärer funderat kring. Vissa funderar på om det är från då hästen var föl, att något skulle ha hänt. En forskning visar på att föl som plötsligt blir tagna från stoet, oftare börjar krubbita, men man vet ju aldrig säkert om det verkligen är så. Det är svårt att veta, då hästarna inte direkt kan svara själva och alla är så olika.

Många av diskussionerna jag sett handlar om att om det är skadligt för hästen att krubbita. Många jämför det med rökning, men det är enligt mig helt annat. Rökning väljer personen själv om den börjar med, hästen gör det troligtvis av stress, som den knappast själv väljer att uppleva. Jag kan ju fortsätta med att krubbitning är farligt. Det är farligt för hästens tänder, det är det enda som är kliniskt bevisat. Magsår kan uppkomma, men behöver inte. De uppkommer troligtvis av stressen, inte själva krubbitningen. Att krubbitning skulle smitta har man även hört ofta, vilket kan vara sant, om hästen bredvid har lätt för att lära sig ovanor, men det är inte häller visat. Kan ju med tillägga att ingen av hästarna Elton stått bredvid i de tre stall vi har haft honom i under de fyra år vi hade honom har börjar krubbita, åtminstone inte på grund av honom, alltså medan han stod bredvid.

Jag förstår stallsägare som har inhyresstall och säger att de inte har emot hästar som krubbiter, då det tar på ytorna i stallet och så är ljudet ganska irriterande. Men det är som att säga att en häst inte kan få stå i ett stall för att den har solexem. Jo, det är irriternade då den skrubbar sig, den har med sönder matskålen och den måste ha täcken på sig nästan hela tiden. Men man kan ta bort matskålen, se till att den inte är ute då solen är som värst och komma överens med ägaren, då det gäller täckena. Det är inte en så stor skillnad.

Sist vill jag ge några tips på hur man får en häst som krubbiter att om inte sluta, kanske minska det.

1. ta bort mat och vatten kopp. Låt dem dricka ur ett ämbar man byter vatten i några gånger om dagen och ge mat i ett "fat" som man kan köpa i stort sätt vilken hästbutik som helst.

2. Se till att hästen står i en sån del av stallet där det inte springer så mycket folk hela tiden.

3. Låt hästen gå ute mera, om den blir väldigt trött kan man öka t.ex. på kraftfodret. (Vet att alla hästar inte tål det)

4. Byt stall, till ett stall där hästen trivs och inte stressar. Kanske ett litet 4 hästars stall hos någon bekant. (Finns inte tillgängligt för alla, jag vet)

5. Använd en krubbrem. Jag vet att de ser väldigt hemska ut och att de ter på hästens man, men för vissa hästar funkar den helt bra.

6. Ignorera/acceptera att hästen krubbiter, då kommer du snart knappt märka av det mera.

// Malin
(Pst. Elton var krubbitare, men det påverkade inte honom det minsta. Han var och är ändå bäst!)


1 kommentar:

  1. Vi har pippi här i stalle som krubbiter. Hon började redan i tyskland med det. Där stod hon inne hela dagarna så är ganska säker på att de var för att hon hade tråkigt. Jag har tagit bort allt i boxen som hon kan bita fast på. Vatten koppen låter hon som tur vara. Hon har rem och det funkar sådär. Jag har henne ute så mycke det går då hon inte krubbiter ute! Så håller med dig med vad du tipsat om

    SvaraRadera