onsdag 9 juli 2014

Sista testen innan tävlingar och tävlingar

På måndag morgon var jag och rida Rinja i Broby innanför dressyrstaketen, bara för att det var ca. ett halv år sedan vi senast såg dem. Vi hade med Iia, så jag fick proffshjälp från första början.
Vi började med att rida på "stora sidan", där uppvärmningen brukar vara, för att jag skulle få henne framåt först. Alltså höll vi på med lite tempoväxlingar och övergångar. Jag växlade mellan lätt- och övningstrav för att få sitsen i bättre skick.
Jag for över till banan och red samma sak innanför staketen och började med diagonaler. KN-special, som jag skall starta har två diagonaler, en med ökning och en med tre steg skritt i mitten. Vi tränade nu på den med tre steg skritt. Jag red en med tre steg, sen kunde jag rida en helt normalt, en med bara lite kortare steg i trav på mitten och så vidare. Det gjorde så hon lyssnade mycket bättre.
Då vi var klara med traven gick vi ut igen och galopperade fram. Jag växlade mellan lättsits, vikningar och samlingar. Rinja kändes helt bra.
Vi gick över till banan igen och jag galopperade lite där innan jag red igenom banan en gång, vilket inte gick så super bra, men vissa delar var helt okej ändå. Skritt diagonalen och halten precis innan galoppen var jag helt nöjd med. Ökningen kan man ju säga att gick åt röven, men i hade ju inte ökat alls innan. Lika dåligt gick första galoppen, då hon var så bakom skänkeln efter skritten.
Till sist övade vi lite ökningar, men Rinja var så trött, så det var ingen vits att hålla på med det så länge, då hon bara bröt av.












Då vi var klara från Broby körde vi hem och fixade undan Rinja. Vi åkte med hem, vilade och åt lite. Kl. 17 hoppade jag på mopon igen och gasade iväg för att rida Pale. Skulle egentligen ha ridit honom tidigare på dagen, men det var så varmt, så vi sköt upp det till kvällen.
Jag hoppade honom lite på höåkern, här kommer några bilder från det.




På tisdagen var det då dags för dressyrtävlingar.
Jag iväg till stallet kl. 12 för att ta i hästarna och tvätta  Rinja. Hon var inte så farligt smutsig så efter att jag plockat fram alla saker, satte jag mig i gräset utanför stallet och njöt av sommarvädret en stund.
Då mamma kom med bilen, kopplade vi trailern, mamma knoppade Rinja medan jag fixade det sista med packningen. Vi lastade Rinja och åkte iväg till Broby. Jag fick låna en box åt henne, så hon fick stå inne och flirta med de andra hästarna i stallet medan jag kollade mig lite omkring och pratade med några bekanta.
Tävlingarna började kl. 16, men då min mamma är dressyrrepresentant i V-NR´s styrelse, så skulle hon vara där och det betyder att ja och Rinja åkte med tillika, alltså mycket före vår klass. Jag såg en del av ekipagen i Lätt:C:n, bland annat Elton var där och tävla. Det började nog klia lite i fingrarna, skulle ås vilja starta dressyr med honom igen.

Min klass började lite över 18 och jag startade som 5:e, alltså fixade jag klart Rinja så jag gick ut och gå med henne från marken kl. 17.30. Hon var väldigt lugn, då det inte var första gången hon var här. Då jag gått omkring med henne lite hoppade jag upp och gick  ner till uppvärmningen. Hon var fortfarande helt bra.
Hon lyssnade på alla hjälper och tyckte själv hon var så lätt att jag nästan bara behövde åka. Dessvärre, så kom många så nära, så hon studsade lite åt sidorna och en gång var hon på väg ut ur porten, då nån red för nära. Men efter en stund lugnade sig hela uppvärmningen, och jag fick igen bra kontroll på henne.
De här tävlingarna fick man börja inifrån, alltså fick man sida runt innanför staketen innan man startade, då domarbilen var lite extra jännä, med parasoll och öppna dörrar.

Då det var min tur att rida in på banan, red jag in i trav, gjorde en åtta framför domarbilen, så Rinja fick se den framifrån. Jag red ett varv runt planen i trav och sedan en diagonal med lite större trav. Till sist fattade jag galopp och galopperade ett varv innan jag fick startsignal. Då var jag i vänster varv, så jag red en s-båge över planen för att komma in till mittlinjen i högervarv, hennes enligt mig lättare varv.

Själva banan gick helt okej, väldigt nöjd med andra "loiva kiemura" bågen, där hon lyssnade bra och så tyckte jag hon var helt kiva från munnen med. Tyvärr glömde jag banan en gång, så fick -2 poäng, och så gick inte vår ökning helt nappiin. Rinja fattade en gång galopp då jag försökte böja henen genom hörnet för att få inner skänkel igenom. Men helheten var helt okej, och vi slutade med 58,3%, vilket är bättre än jag förväntat mig.






Fina Rinja ♥


Trötta efter banan. Tungt det här.. 
Vilken bild var er favorit?
Bilderna på Rinja har mamma tagit, de andra är tagna med Sandras kamera.
// Malin och Rinja
Bild från min och Eltons första dressyrtävling. 
Andra plats och 62%, om jag inte minns fel :) 
(Eltons första dressyrtävling ever)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar