torsdag 26 juni 2014

På väg uppåt

Nu har jag mycket inspiration för att blogga, åtminstone några dagar.
Rinja har varit helt super nu två dagar och vi hoppas att det håller i sig nu en liten tid framöver.

Igår, på onsdagen red jag hemma, jag var egentligen på väg till Rilax på Jessicas hoppträningar, men vi märkte dagen innan att Rinja inte hade några hock hål på bakskorna, så vi fick ända planerna lite. Jag red henne därför hemma på plan. Jag hade plockat fram färdigt en bom och en kavalett som var i ena ändan, så jag kunde komma dem på en cirkel. Jag red fram henne ganska lätt och kom sedan bommen och cirkeln om varandra, så hon hölls på mina hjälper hela tiden.
Då hon kommit det bra några gånger åt båda hållen gick jag in i manegen. Där hade jag plockat fram ett kryss och ett plank på varsin diagonal. Jag hoppade dem åt båda hållet och cirklade på en åtta tills hon lyssnade bra och jag såg bra steg till båda hindren. Efter det här slutade jag och förde in henne.
Jag vet inte varfrör hon var så bra, men hoppas att det var tack vare bett bytet och det att jag böt nosgrimma till vanlig remontgrimma.
Precis då jag var klar med Rinja och hennes utrustning, var även Henkku klar med att fixa Jojo. Jag skulle ändå med henne till Rilax, fast Rinja inte kunde komma med. Vi hade det super roligt, både bilfärden och i Rilax. När jag kom dit mindes jag direkt alla super kiva ridläger jag varit på, vilket gjorde att grundkänslan var super nice. Henkkus lektion gick med helt bra, fast Jojo bråkade i början så hoppade de en bana på 90-110 cm i slutet. Enligt vibbana jag fick an Henkku var hon med väldigt nöjd med träningen.

Idag på torsdagen kom jag själv först till stallet för att packa ihop alla saker, då vi skulle till Broby för att träna. Iia skulle dit och hålla träningar och vi behövd ett litet miljöombyte, alltså var det helt prefekt. I början var Rinja väldigt spänd och vi hade en liten cirkus, Rinja visade upp de flest konster hon kunde och var så spänd så jag kände mig som en jocky på henne. Men då vi kom igång och båda jag och Rinja började koncentrera oss på rätt saker gick det helt super bra. Vi gjorde ganska långt samma saker som vi gjort på Iias lektion tidigare på tisdagen, men det funkade lite bättre den här gången tyckte jag.
I slutet kom vi några hinder. Först kom vi ett kryss med bommar både framför och bakom, som Iia sedan höjde till ett lite större pysty. Då vi tagit några uppvärmningshopp på det kom jag några portar, som Rinja inte ens typ reagera på. Jag kom även några lådor som både jag, mamma och Iia trodde att hon skulle vägra på utan problem. Hon kändes helt super, typ som att jag skulle kunna styra henne mot torrgraven och hon skulle hoppa den. (Nog för att hon nog varit helt på väg över medan vi höll på med markarbetet)
Så kort sagt var det en super bra dag.

Rinja var så fin :) 
Vill ännu här till slut ge en shout-out åt min otroligt duktiga markarbetes/ dressyrtränare Maria "Iia" Taberman som orkar med mig och min tidvis något jobbiga häst. Hon har alltid ett bra humör då hon håller träningar och tillräckligt långa nerver för att orka med oss. Otroligt hur en så bra tränare orkar (ursäkta mitt uttryck) hålla lektioner åt "puskaryttaren" då hon är på så mycket högra nivå själv. Hon var ändå uttagen till OS! Det är få som förstår hur bra tränare vi har här nära. Kanske är de för nära så man inte lägger märke till dem.
Okej, nu blir det här nästan reklam, men har man möjlighet, tid och pengar så hoppas jag att man ger Iia en chans. Första gången kommer det sällan en AHA upplevelse, men gå typ en månad regelbundet på träningarna så om inte annat har ni fått en bra tränares syn på ert och hästens samarbete och några tips på övningar. Har själv ridit för henne nu i 5 år, med två egna, en hyres och några låne hästar och hon har fått alla att gå bra. Hon hjälpte mig att göra Elton jämnbra i båda varven, göra min egen sits och balans bättre, förstå hur man skall rida för att få hästen att resa sig framtill, hur man gör bra skänkelvikningar med mycket mer och jag hoppas jag ännu får rida för henne länge.

Tack Iia för all hjälp!

Det här är så jag, åtminstone då det handlar om ridning. 
// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar