onsdag 30 april 2014

Provridning av Nova

Idag var ingen vanlig onsdag, det var den 30.4 vilket betyder att vi hade filmdag i skolan. Detta gjorde mig otroligt lat, så jag  for inte något tidigare till skolan för att fixa mina bildkonstkurser. I vår skola har vi alltid filmdag dagen före vappen, och ibland före vissa lov. Idag råkade sig inte bättre än att jag hade tid till hälsosystern mitt under filmen så snällt fick man gå dit och bli förhörd på vad man äter, hur mycket man sover, om man röker eller dricker alkohol osv osv.

Då den delen var avklarad körde jag snabbt hem och böt kläder, åt mellanmål och hoppade på mopon igen för att köra 14 km och prova en häst.

Hästen heter Kazanova ox, "Nova" och är en ganska nyss kastrerad valack.
Då jag kom till stallet var ägaren redan klar med att rykta honom, men han verkande väldigt lugn då man kunde köra relativt nära honom  där han stod och han brydde sig inte så mycket om någonting.

Ja hoppade upp och skrittade ner honom till planen och skrittade lite där med. Sedan tog jag tyglarna, började böja lite och tog trav. Han var inte helt med på noterna i början. Han försökte lämna sig bakom skänkel, så jag tog ett spö som jag kunde pilla honom lite på rumpan med så han inte skulle stanna helt.
han ville inte lyssna på ytterskänkel och puttade ut bogen i svängarna.

Jag fattade galopp och här var han inte helt med heller i början. Han stannade lite upp i fattningen så man fick rida honom ganska ordentligt framåt. Då man fick igång galoppen började allting annat med funka och han blev mycket lättare i traven.












// Malin och hästarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar