söndag 6 april 2014

Piia Pantsus träningar dag 1/2

Idag var det då dags. Vi packade Rinja i bilen och riktade  näsorna mot Talli Wist där Piia Pantsu skulle hålla hoppträningar. Man kan säga att Rinja inte var på sitt bästa humör idag.

Då vi kom till Wist tog vi ut Rinja ur traikkun och fixade klart henne. De hade paus precis före vår lektion så vi fick skritta och verkka i manegen hela tiden. Vilket inte störde mig det minsta då Rinja tyckte att allting var så farligt ute så hon höll på att nästan dra omkull mig.

Då Piia väl kom till manegen frågade hon typ direkt vad jag gjort av ponnyn, alltså Elton. Jag berättade att han blivit såld i vintras och att han nu är som läromästare till en yngre tävlingsintresserad ryttare. Sen frågade hon om Rinja. Det roliga är att då vi åkte till Skåne för att prova hästar, där bland med även Rinja, så träffade vi Piia på Köpenhamns flygfält. Jag berättade lite om Rinja. Om hur hon lätt ställer sig och har svårt att lyssna. Hur hon kan hoppa vad som helst en dag och stanna på allt en annan. Piia bara nickade och citerade Kyra Kyrklund "En SWB är en ryttares värsta mardröm.." De skulle nån ha kunna sagt innan vi köpte Rinja..

Så vi började lektionen. Först red vi längs med spåret och gjorde en del volter samt övergångar. Rinja kändes seg och ville inte komma fram till bettet vilket inte är likt henne. Snart började vi ta med lite kavaletter och Piia tyckte att vi skulle ta bort stigbyglarna. Jag har ärligt talat aldrig ridit Rinja utan stigläder, då i en gång skulle göra det på Jessicas lektion var hon lite överallt så det blev inte av. Mest för min säkerhets skull.

Då i kommit kavaletterna några gånger kom vi ett kryss på va. 40 cm. Rinja drog som vanligt 90 cm hopp över det. Sen skulle vi komma en enligt Rinja super läskig oxer med regnbågar under. Hon vågade först hoppa då Piia lagt ner hindret till ett kryss och satt regnbågarna på sidan. Sen fick vi komma det en tid, så att regnbågarna till sist var med under hindret.

Like this...

Ilmavaraa?

Till slut kom vi en liten bana på fem hinder. Vi började med ett blått räck som man hoppa på en diagonal mot dörren och vände sedan tillbaka mot spåret. Sedan följde man spåret en bit och om en lika dan diagonal igen (regnbågarna)  och vände där med ut längsmed kortsidan. Trean var en oxer på insidan av långsidan, vilket gjorde att man fick en lång anridning, typ det värsta som finns.  Fyran och femman var en trestegs linje med 14 meter på andra långsidan.

Jäkligt dålig anridning.. 

Kanske lite bättre.. 


4 kommentarer:

  1. hon värkar vara precis som Nova, ena dagen går allt och nästa inget! Hon gör t.o.m lika dana hoppa över hindren som Nova gör när han är "rädd". Kan förresten inte lämna en kommentar på din blogg om jag väljer wordpress där jag har min blogg. måste kommentera via google kontot som jag aldrig använder?/ heidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det med de här hästarna. Vet inte om jag ens vill veta vad som går genom henne huvud då hon tycker att nått e "läskigt".
      Nu borde det gå att kommentera från andra användare, samt anonyma. :)

      Radera
  2. Måst testa! Yes det funkar :)

    SvaraRadera
  3. Fint Malin :), super att du dessutom gjort så att jag också kan kommentera. Känns så dumt att läsa men aldrig få skriva en kommentar, känns lite som att snoka :D / Jessi

    SvaraRadera