lördag 5 april 2014

En dag i stallet

Idag tänkte jag att jag skulle se vad min mobilkamera går för. Först hade jag ju tänkt ta bilder med system kamera men den åkte med mamma på tävlingar, så min lilla samsung galaxy core +, fick visa vad den går för.

Idag red jag två hästar. Förutom Rinja, så gick jag ner några storlekar i häst och fick rida Felix, som är 143 cm i manken och en "viralinen pikkuponi". När jag kom till stallet så hade jag en stund på mig före hästarna kom in, så jag for och fota omkring mig lite. Passa även tillika på att fota lite stall och vyer på stallsbacken.

Så jag tänker nu börja det här inlägget med att presentera stallet där Rinja bor nu :)
Alltså som allt ryms det 12 hästar (en fölbox) och en ponny i stallet och just nu bor det 8 hästar (var av en ponny) i stallet + en som är ut och åka i Europa.

På bilden nedan ser man stallet och ridplanen, samt vår traikku parkering. Ridplanen är lika stor som en lång dressyrbana.

Stallet har även en stor manege. Fotot är taget från "läktaren" där man inte får vara typ medan nån annan rider.


Här är nedre stallet. Här bor 5 hästar just nu och den som är ut och resa brukar med bo här. Bakom dörren man ser bakom hökärran har vi vår gödselstack samt hö och halm förråd. 


Här har vi övre stallet. Här kan två hästar plus sto med föll bo. Det ät taget från solariet, så det syns tyvärr inte på bilden. Men längst till vänster på bilden har vi vattenspiltan. 


Här är sadelkammaren. Bilden är lite mörk, men golvet är inte sopat så tänker inte försöka få det ljusare häller. Det finns en hel del saker för att vara 9 hästar i stallet. ;) 

Det var en snabb genom gång av stallet. 

Nu tänkte jag berätta lite mera om min dag med hästarna. 
Jag tog inte några bilder på Rinja, då jag glömde telefonen i stallet när jag for och rida. 
Men jag red henne ganska lätt och såg bara till att hjälperna kom igenom. 

 Felix där emot red jag lite mera och hade telefon med mig. 
Bilden nedan tog jag när jag bara gick omkring före dom tog in hästarna. När jag for ut med Rinja hade de redan tagit in alla så Felix fick i lugn och ro äta sin mat. 

Felix i hagen
Felix red jag först lite i manegen för att kolla om både gas och broms fungerade. Efter en stund började han hosta av det dammig botnet. (man har inte kunna vattna då det fryser på under natten. Då skulle geopaden gå illa.) Så jag for lite ut i skogen vid slutet. Gamla gubben fick sprutt på då han såg en uppförsbacke han absolut ville galoppera fullt upp för så vi gjorde en kompromiss och galopperade sakta upp för den och skrittade resten av vägen hem. Han var nog riktigt nöjd när han kom hem.




Felix träffade på årets första fluga idag, medan han stod och posera. :)

Jojo tyckte att det var konstigt att jag kom till hagen och inte tog in henne.

Rinja och hennes BCF (Best Cat Friend) Pantteri delar ett speciellt ögonblick. 
Det här var kort min dag. 
// Malin och heppona :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar