lördag 26 april 2014

Dressyrtävlingar

Jag har ridit hästen 2 gånger allt som allt före tävlingarna. Jag anmälde mig till tävlingarna efter första gången jag ridit henne, väl medveten om att jag bara skulle hinna rida henne en gång till före. Då kan man knappast förvänta sig några mirakel.

Idag var jag alltså på dressyrtävlingar till Billnäs med Bestla. Jag hade min start ca. kl 17 så hade en ganska lugn dag före det, eller nja. Jag var och köpa säng, jacka och se/hjälpa till på tävlingarna då Elton tävlade klassen före mig. Jag körde till stallet ca. 11.30 eller 12 nån gång och så började jag putsa saker och lite efter kom Bestlas ägare till stallet och hjälpte till att fixa Bestla klar. Kring 15 tiden kom mamma till stallet och vi lastade och sedan bar det av till Billnäs.

När vi var där var vi i så god tid så vi stod och pratade lite innan vi tog ut Bestla kl. 16 och lade på hennes saker. Mamma gick med henne medan jag lade på mig min utrustning. Sen hoppade jag upp och fortsatte skritta henne. På verkkan gjorde hon ett glädjeskutt men var annors helt super. Hon gick snyggt i form, bar sig själv och visade precis allting hon kunde. Tyvärr finns det inga bilder av detta, då det reds i en manege och få vill fota uppvärmningen.

Jag var klar med uppvärmningen så mycket för tidigt så ja skrittade henne nästan 15 minuter mellan min start och själva uppvärmningen. Detta kan jag meddela att enligt mig var ett misstag. Då jag tog tyglarna igen hade hon tappat all framåtbjudning och var väldigt hård. Det blev inte bättre då vi red runt planen, då allting var lite jännä och hon bara kröp "in i sig själv".

Man fick starta banan inifrån, vilket jag valde att göra. Bestla ville inte gå ordentligt in i M-hörnet, vilket i K.N. är typ det viktigaste hörnet att kunna rida, då man måste visa skillnaden mellan fyrkantspår och cirkel just där. Före vi fick startsignal gjorde jag en diagonal i galopp där hon bockade en gång mitt på. Japp, bra början alltså.

När vi fick startsignal kärade Bestla ner sig ännu lite mera. Början av programmet gick helt ok. Hon var spänd, men det gick. Mitt under mitt program väljer en från stallet att ta in en ponny, och lämna en annan som stod precis bredvid planen där jag red, ute. Den här som blev ute fick hepuli och drog pukki-pieru-laukka runt omkring i hagen, vilket gjorde så Bestla inte kunde koncentrera sig mera. Jag blev lite irriterad på henne då hon fjantade sig så och visade det tydligen så tydligt så domaren skrev ner det på pappret åt mig. (Hon skrev att jag hade för oroliga fötter alltså, då jag försökte få Bestla framåt).
Sen mot slutet av programmet gick det bättre igen, men hon var fortfarande seg och spänd. Ändå lyckades vi få ihop 57%, men hade nog hoppas på lite bättre poäng. Hade ju bara ridit henne två gånger så visste inte helt häller vad jag skulle göra.

Men det var första tävlingen, det skulle ha kunnat gå mycket bättre men tillika även sämre.


Jag vet inte om det är före eller efter hennes hepuli anfall. :) 

Igår, på fredagen alltså var vi även med Rinja till Hyvinge klinik. Vi skulle kolla hennes ben då hon var så halt. Veterinären hittade efter 3 sprutor och 10 röntgen bilder något han tror är problemet. Han tyckte att Rinja var skodd med lite långa "tår" på hovarna och att hon skulle behöva specialskor bak. Alltså att hon skulle behöva lite mer avrundade ändor på hovarna. Dessutom sa han att hon troligtvis blivit lite överansträngd, då vi ridet henne på ett lite annat sätt än de som red henne före hon kom till oss. 
Han gav sprutor i alla ben och sa att vi skulle skritta med henne i en vecka och att vi sedan kunde ta igång henne igen. Så har jag tur har jag min egen häst back in business om nån vecka. 

Rinja ar trött efter gårdagens reissu
// Malin och hästarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar