onsdag 26 februari 2014

Träningar 25 och 26.2

Tisdagen 25.2 hade jag dressyr träningar för Iia Taberman.
Vi tränade på att samla och hålla galoppen, lite liknande som alltid.
Istället för att i slutet av lektionen hålla på med bommar, som det ofta brukar bli för att hålla Rinjas intresse vid liv, började vi rida medellinjer. Rinja var duktig, men vinglig om man jämför med Elton, som jag ridit många bra linjer och fått flera 7:or för dem i protokollen.
Då vi ridit i ca. 45 minuter, tog Rinjas batterin helt slut. Hon blev tung och svårriden och jag kan inte säga att jag hade mycket ork eller kraft kvar, då vi suttit i övningstravstörsta delen av lektionen.
Efter att ha ridit några ok medelinjer i galopp slutade vi. Rinja var så trött så hon knappt orkade stå i boxen, då jag kom in.
Har tyvärr inga bilder från träningarna, då ingen kunde fota.

Onsdagen den 26.2 hade jag hopplektion för Jessica Aminoff.
Jag slutade tidigare ät Henku, så jag plockade fram en bana. Den bestod av vattenmatta, sockerbitshinder och plank, samt en serie och lite "vanliga" hinder.

Vi började lektionen med att rida på medellinjen mot Jessica. Hon blev lite ivrig då jag berättade att jag anmälts till ett par dressyrtävlingar. Jag och Rinja tar det nog på allvar, men publiken kommer få bra mellan program. Vi kom över en bom mot Jessica. Rinja tyckte hon var super farlig och studsade på som en känguru framför henne. Efter en stund gick det ändå bättre och vi kom samma sak i galopp. I slutet testade vi att byta och Rinja gjorde det helt bra. Två gånger kom det orent, anors var alla rena.

Nu började vi hoppa. Vi skulle komma i trav över några bommar och på det viset få en bra avstamp till ett hinder. Då det var sockerbitar under hoppade Rinja 20 cent högre än vad hon hade behövt, men jag hölls på och vi kom över. Jessica höjde efter han och till slut hoppade vi 90 cm i tarv. Rinja tyckte det var super kul att hoppa från trav, men blev ännu gladare då vi gjorde på samma sätt i galopp. I galopp slutade hindret på ca. 115 cm.
Instagram video här

Efter det kom vi en linje som egentligen skulle vara 4 steg, men vi skulle ta den på 5. Rinja gjorde det helt super bra och jag behövde knappt göra någonting mellan hindren.





Vi kom några andra linjer och sedan började vi hoppa bana. Banan började med en sned linje. 1:an var ett blått pysty med lådor under och 2:an oxer med vatten. Sedan följde man spåret längs kortsidan och vände in på en diagonal och hoppade en serie (3a och b). Då vi kom till den första gången vägrade vi. Det var helt mitt fel, då jag hämtade henne med ett halvt steg fel och glömde skänkeln. Sedan fortsatte man längs spåret till linjen med grönt pysty och en rosa plank oxer (4 och 5). Sedan följde man spåret igen och vände in på en diagonal över ett gulblått pysty och hoppar tillbaka det gröna pystyt. 

Banan var inte hög och inte så teknist svår, men vi hade lite för mycket fart ibland. 
Jag berättar närmare vad som hände under banorna här nedan med bilderna. 


Första hindret

Första gången vi kom vattenmattan i banan hade vi lite dåligt steg, så Rinja tog saken i egna "händer"

Mycket bättre andra varvet

Vi hade lite komplikationer på seriens a) del
Då vi väl var över, hade vi fart på!

och otroligt roligt ;) 

Rinja hoppade bra, så problembarnet mellan sadel och hjälm såg steg.

Duktig häst som hoppar bra :)

Rinja tyckte nog lektionen gick bra hon med. :)

// Malin och Rinja. 
(Bilderna är tagna med telefon i manege = ingen vidare kvalité)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar