söndag 23 februari 2014

Ett veckoslut - två hästar

Mitt veckoslut har som vanligt varit väldigt "hästigt".
På lördagen åkte pappa iväg till stugan, så jag och mamma for på morgonen in till Ekenäs, där vi gick i lite butiker. Köpte inte mycket bara ett par byxor och en skarff.
På eftermiddagen kring 15.00 så fixade vi oss iväg till stallet. Mamma skulle rida Rinja idag, efter 4 veckor på marken av olika orsaker. Jag skulle gå ner några storlekar i häst och rida c-ponnyn V.K.Felix. Han är på gränsen till liten ponny och helt super söt. Jag är nog lite för stor på honom, men det är så sällan jag rider honom, så det borde inte göra så mycket skada.

Vi fixade klart hästarna och gick ut till manegen, som var ful med hinder. Mamma tyckte Rinja kändes konstig. Själv har jag tyckt att hon varit smartare, eller lättare att rida än vanligt. Felix var inte precis som jag kom ihåg. En orsak kan vara att senast jag red honom hade jag ingen sadel och han hade ett gummi-olympia. Olympia har en hävstångsefekt, som delar trycket jämnare på hästens huvud, men får tillika hästen att hålla halsen i en mera svanlik form. Den här gången red jag honom på ett D-bett med rollers av koppar. Han var lite ojämnare, men sökte sig till en djupare och mera ärlig form, än tidigare. Vi red ca. 45 minuter i manegen innan vi gick ut och skrittade. Rinja hade brått, och Felix som ändå är ganska gammal hängde inte riktigt med, så mamma och Rinja fick se på fåglarna som inte fanns medan de väntade på oss.

Söta Felix ♥
Lite nolot att man måste ha jakkara för att komma upp på en ponny,
men kan ju meddela att jag var rödd att knäcka hans rygg.. :/
Japp, jag är stor på honom. ;)
Färdiga för att gå ut och gå.
Då vi kom hem gjorde vi som alla andra finnar och såg på ishocky, inte lika helhjärtat som alla andra, men slutet måddes man ju si då Finland vann 5-0. Avslutade kvällen med mello, en coca-cola och en påse chips.

På söndagen hade vi morgonstall som vanligt. Vi åkte iväg så vi var i stallet kl. 6 och gav hö och kraftfoder, förde ut hästarna och mockade stallet. Sen åkte vi hem, jag fick en sen sovmorgon, då jag sov i ytterligare 3 timmar innan vi åkte iväg till stallet igen för att ta in hästarna och ge dagsmaten. (Det här var kring 13-tiden.)
Sista gången den här dagen kom vi till stallet ca. 16-tin och då skulle jag rida, äntligen.

Då det varit ganska exakt en vecka sedan Rinja senast hoppat, så tänkte vi att jag skulle hoppa henne idag. Först var vi då ut och skritta. Rinja tyckte det var jännä när det kom en vindpust bakifrån och hoppade till. Jag har nu äntligen lärt mig att skratta åt denne små skutt, så länge de är små och inga bockningar ut på åkern.

Då jag kom in i manegen hade de förra som ridit plockat bort alla hinder förutom 3, vilket vi bett dem göra. Mamma lade ut en bom i mitten av manegen innan hon gick in för att ge mat åt hästarna, så jag fick värma upp på egenhand. Rinja var väldigt mjuk och lugn. Hon gick i en bra form, men kunde inte låta bli att leka med tungan lite. Jag testade att öka lite, då vi kvällen innan pratat om vi skulle starta i föreningens första dressyrtävling. Bara så jag skulle få höra någon annans åsikt om min ridning, om Rinja och så jag skulle få lite tävlingsanda tillbaka. Om vi skulle starta skulle det vara K.N special, för Lätt:C programmet innehöll lite för mycket ökningar och ryggning. (Vilket Rinja inte kan). Det ända problemet skulle kunna vara om jag inte får använda vår dyón nosgrimma, vilket är den ända som jag tycket funkar bra på henne.

Efter min uppvärmning, som innehöll sidvärtesrörelser, böjningar och byten började vi hoppa.
Vi kom först ett kryss på en cirkel i ena ändan. Jag försökte se steg, vilket inte hela tiden gick så bra. Detta gjorde vi år båda hållen, innan mamma höjde.
Sedan kom vi samma sak, bara att i andra ändan av manegen över en oxer. Här hade vi stora problem. Jag såg inga steg och Rinja hoppade lite varifrån som helst. Tur har man en så snäll häst så hon inte bryr sig om mina misstag.
Till sist kom vi en bana. Den innehöll oxer-pysty linje. Sedan vände man tillbaka på en diagonal över ett annat pysty och fortsatte sedan på fem galoppsprång tillbaka över oxern. En lätt och låg bana.
Jag kom den tre gånger, för bromsarna var inte riktigt med på de två första gångerna.

Ooops, korsgalopp ;)



Karusellhäst 4-life

Tror varken jag eller Rinja ser skillnad på 70 och 100 cm 

Jag tror hon såg ett hinder


Fint trampar hon på


Sluttrav


// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar