fredag 3 januari 2014

Härliga dagar, med de allra bästa ♥

Jag har haft de absolut bästa 2 dagar på detta år hittills.
På Onsdag packade jag min väska, hjälm, chaps och allt sånt. Allting skulle med. Jag åkte till Hangö och hälsade på Elton-poni.
På onsdagen red jag honom. Han var mycket mindre än vad jag kom ihåg, men så jag njöt av att rida en ponny som vet precis hur man gör allting. Inget kastande med huvudet i övergångar och inga protester då man ber lite skänkelvikningar.
Jag fick hoppa med Elton. Det var i stort sätt därför jag var där. För att påminna honom om hur man hoppar högt och så att han skulle få ha lite roligt på "stora" hinder. Det högsta jag hoppade med honom var 100 cm, men jag vågade inte be om mera höjd, då jag var rädd för att komma helt fel med honom och så har han ju inte hoppat stort på ett tag, så jag ville inte att han skulle få någo fel i benen om han landade fel eller något annat. Han börjar ju ändå ha lite till åren. Men han värkar ju ung. Ung och pigg och glad.
På torsdag morgon höll jag lektion åt Eltons "nya" ägare Erika. Hon var duktig och kämpade på bra fast jag hade henne och jobba ganska ordentligt. Jag tror jag aldrig har sagt "sitt" så många gånger i rad ;) 
Vad jag har sett henne rida, så hade de ett litet problem med farten. Jag kommer själv ihåg att jag med hade problem med Elton i början, då han lätt själv väljer hastighet. Jag lade fram travbommar på ena långsidan som de fick trava över. De skulle göra volter både före och efter. Med denna övning var tanken att Elton skulle få bakbenen lite mera aktiva och att han själv skulle kolla lite var han hade fötterna. Denna höll vi på med en ganska så bra stund. Uppgift nr. 2 var en linje, där Elton vanligen tog 4 steg, ganska framåt. Jag bad Ika förkorta honom så mycket som möjligt, utan att han föll ner i trav och ta så många steg det bara gick på linjen mellan de två bommarna jag lagt ut. De fick 7 steg och rymmas, vilket var bra för ett så pass nyligen påbörjat samarbete. :) 

På dagen åkte jag hem, eller ja, till Ekenäs. Där träffade jag mommo och vi for ut och prova gamlasdans-klänning åt mig. Jag tänker inte lägga in några bilder, då den inte är köpt ännu och om man vill se den, få man läsa sen när (om) jag gör ett inlägg om vår gamlasdans. :) 

Vi 4 tiden körde mommo mig till stallet. Alltså till Rinja och jag hade lektion med Iia. Rinja har haft lite problem med mungipotrna. Hon får lätt sår och inget bett är riktigt bra för det. Idag fick vi sen låna ett bett av en bekant och det var helt super bra. I början var vi lite fundersamma, då hon berättade att man skall ta en storlek mindre än det man har, alltså för Rinja skulle bätte vara 13.5, men det bätt som slutligen var bäst var 12.5 långt. Vi kan igen konstatera att Rinja är väldigt underlig.. 

Mitt mumin-troll :) (Hon ser ut som en ponny i bilden) 

Duktig Rinja

Och så lägger vi örona framåååt. 
 Min lektion gick bra. Rinja var helt super fin. Inga större intriger eller bråk. Hon lyssnade bra och vi hade ganska simpla övningar. På cirkel och lite rakstälningar, samt lite övergångar och tempoväxlingar. Sånt som man oftast tränar med en unghäst. (Fast nu är hon ju egentligen 8 år redan, vår lilla teini)

Hoppas ni gillade inlägget! Kommentera gärna och ge förslag på förbättringar.
// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar